Nie myśl. Pstrykaj!

Lomografia jest nurtem fotografii, moda na który całkiem niedawno opanowała świat. Polega na robieniu zdjęć prostymi, analogowymi aparatami, przeważnie radzieckiej produkcji. Efektów pracy na tych cackach najczęściej nie sposób przewidzieć.

W Lomo chodzi głównie o to, by wyłamać się z mainstreamu. Tutaj nikogo nie interesują klasyczne zasady fotografii, a domniemane błędy są najczęściej największą zaletą zdjęć. Działaj szybko, niepoprawnie, przełamuj kanony i nie zastanawiaj się co będzie dalej – to dopiero się okaże. Nazwa lomografia pochodzi od radzickiego aparatu-praojca, LOMO, zaś do łask powróciła dzięki grupie studentów z Wiednia, którzy pojechali do Pragi w latach 90., znaleźli na pchlim targu stary aparat i pokochali efekty pracy z nim. Odnaleźli w tym sposobie fotografowania wolność, której nie miały ówczesne metody i postanowili go rozpropagować.

Lomografia to świat dla wszystkich, coraz częściej na ulicach widać zarówno 14-latków z Dianą F+, klasycznym lomo, czy też niemieckich turystów 40+ noszących na szyi Holgi z fleszem z kolorowymi nakładkami. Najbardziej znane osobowości dzisiejszego świata, takie jak Brad Pitt czy Neil Gaiman lubują się w tej metodzie rejestrowania świata, o Nobuyoshim Arakim (jednym z najlepiej sprzedających się współczesnych fotografów) nie wspominając! Dlaczego lomografia jest fajna? Bo może zajmować się nią dosłownie każdy, świat powstały na zdjęciach ma specyficzny, niepowtarzalny klimat, a kolory wyglądają jak nigdzie indziej. Nawet najfajniejsze filtry, tak modne w cyfrowej fotografii, nie oddadzą atmosfery, którą uzyskamy używając analogu.

Oferta pracy w HIRO

Lubisz tematy związane z muzyką, filmem, modą i chcesz współtworzyć życie kulturalne twojego miasta? Dołącz do ekipy HIRO! Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej


10 złotych zasad lomografii:

  1. Gdziekolwiek idziesz, weź Lomo ze sobą
  2. Rób zdjęcia o każdej porze dnia i nocy
  3. Lomo stanowi część Twojego życia;
  4. Pstrykaj z biodra!
  5. Fotografuj przedmioty z jak najmniejszej odległości
  6. Nie myśl!
  7. Bądź szybki!
  8. Przed naciśnięciem spustu nigdy nie wiesz, co znajdzie się na zdjęciu
  9. Po naciśnięciu spustu też nie będziesz tego wiedział
  10. Nie przejmuj się zasadami i konwenansami obowiązującymi w tradycyjnej fotografii

 

1 (6)

2 (3)

3 (6)

4 (5)

5 (4)

6 (1)

7 (2)

8 (1)

tekst | Katarzyna Choromańska

Rate this post

Lubisz nas? Obserwuj HIRO na Google News