Jak łatwo zostać joginem?

Dziewczyna na plaży ćwiczy jogę

Joga to jeden z tych sportów, do których nie potrzeba nic więcej oprócz chęci. Nie musicie mieć tony fit gadżetów, specjalnego stroju czy 100m2. Joga, to idealne ćwiczenia dla osób, które ćwiczyć nie lubią, a jednak nie chcą mieć kondycji 80-latka. Przed Wami subiektywna lista od amatorki tych ćwiczeń.

  1. Rób to teraz

Może i jest dużo osób, które prowadzą supersystematyczny tryb życia, organizują sobie dzień tak, że na wszystko starcza im czasu, ale spójrzmy prawdzie w oczy – tacy ludzie to rzadkości na miarę zdobycia Pikachu (oczywiście, bardzo zazdroszczę!). Ja zwykle ćwiczę w teorii, zapisuję się na pakiet ćwiczeń, kupuję modny bidon, a na zajęcia udaje mi się przyjść raz, bo przecież zawsze znajdzie się coś lepszego niż męka i pot na siłowni. Nawet zajęcia z jogi, tak obiecująco relaksacyjne, odpadły w przedbiegach, kiedy okazało się, że są raz w tygodniu, ale zawsze w środę o 17 (litości, nawet serialu nie jestem w stanie oglądać tak systematycznie).

Z odsieczą przybył YouTube. I znów, większość filmików pokazujących set ćwiczeń trwała ok. godziny. Za długo. Nie ma jakiejś kompilacji najlepszych pozycji do ogarnięcia w 10min? Otóż jest i znalazłam coś znacznie lepszego. Na te ćwiczenia nie musisz „marnować” nawet czasu w domu, bo wykonasz je w… pracy. Nie, nie mam na myśli rozłożenia maty na środku biznesowego spotkania czy wygibasów na biurku. Jedyne co ci potrzebne to krzesło (większość pracodawców je oferuje, więc punkt zaliczony), na którym nie będziesz wyglądać jak wariat podczas ćwiczeń, więc nie zostaniesz odrzucony społecznie. Filmik poniżej, to tylko 10 min. twojego czasu, w trakcie których się nie spocisz i możesz je wykonać właśnie w tej chwili. Ćwiczenia dodadzą ci energii, rozprostują zasiedziałe mięśnie i sprawią, że będziesz z nich korzystać codziennie.

  1. Skupienie

Niektórzy mówią, że podczas biegania relaksują się, ponieważ nie myślą o sprawach zawracających im głowę. Spróbowałam. Owszem, nie myślałam o tym, że goni mnie jakiś kolejny deadline, a na jutro nie mam co wziąć do pracy na obiad. Za to po 5 minutach myślałam, że położę się na chodniku i będę czekała aż ktoś zgarnie mnie do domu. Jak można o niczym nie myśleć, kiedy biegniesz, brakuje ci tchu, serce mało nie wyskakuje z koszulki, twarz zlana potem i tylko się modlisz, żeby właśnie nie wpaść na znajomego. Zaraz zaczęłam myśleć o tym, że legginsy mnie uwierają, skarpetka podczas każdego ruchu ociera zbyt mocno piętę, drażni mnie turlająca się w plecaku woda i że do domu to ja jednak wrócę taksówką. Kiedy jednak poświęciłam już więcej czasu na ćwiczenia z jogi, okazało się, że to jest prawdziwe skupienie.

W tych ćwiczeniach najważniejsza jest precyzja i prawidłowe wykonywanie pozycji. Kiedy tak skupiałam się na psie z głową w dół, a z komputera dochodziły relaksacyjne dźwięki szumu morza (po chwili, myślałam że to laptop się psuje więc playlistę zmieniłam na klasyczne longue) zupełnie przestałam myśleć o wszystkim. Ta półgodzinna bezmyślość była rewelacyjnym wyciszeniem, jakby moja głowa razem z myślami pojechała na Bora Bora. Po prostu koncentrujesz się zupełnie na sprawach technicznych – czy ręce są prawidłowo ułożone itp. i zapominasz, że jest coś innego do przemyślenia.

Kobieta w czarnym kostiumie ćwiczy jogę

  1. Joga z dala od Boga

Pamiętam, że miałam kiedyś kumpla, którego mama miała duże uprzedzenia, aby jej syn uczęszczał na zajęcia z jogi. Swoją postawę motywowała rozmową z zaprzyjaźnionym księdzem, który nie popierał praktykowania ćwiczeń. Większość osób bardzo ściśle wiąże jogę ze światem duchowym. Z jednej strony – nic dziwnego, bo kiedy ćwiczysz i jesteś w tym coraz lepszy, skuteczniej potrafisz odciągnąć wszelkie myśli i pozostać w stanie skupienia. W swojej szczytowej formie doświadczyłam tego raz. Może właśnie dlatego ludzie często tak ściśle wiążą jogę z wierzeniami i swoistą magią.

Jednak tak naprawdę joga to przede wszystkim ćwiczenia ogólnorozwojowe, tak samo rozciągające ciało jak te, które proponują trenerzy na siłowni. Nie warto więc się uprzedzać i spróbować, ponieważ te fizyczne ćwiczenia działają przede wszystkim na nasze ciało, gibkość, poprawę postawy i ogólną kondycję.

  1. Odpoczynek

To zdecydowanie moja ulubiona część ćwiczeń. Chociaż faza odpoczynku następuje po każdej aktywności fizycznej w jodze to prawdziwy rytuał. Kiedy trenerka abs mówi o rozciąganiu, chodzi jej głównie o to, żebyście następnego dnia mogli podnieść się z łóżka. Rozciąganie, choć nie jest już tak wyczerpujące, według mnie nadal jest etapem nieprzyjemnym i bolesnym (niby mięśnie takie rozgrzane, a nogi podczas rozciągania telepią mi się na prawo i lewo). W jodze, etap relaksacji to prawdziwa rozkosz. Często polega na leżeniu na podłodze z nogami w górze opartymi o ścianę. Dzięki temu, krew lepiej funkcjonuje i cudownie odpręża całe ciało. Na ćwiczeniach w grupie zawsze w tym momencie instruktorka puszczała hity Enya i chociaż każdy się z tego najpierw śmiał, to kiedy usłyszał muzykę i dostał polecenie zrobienia odpowiedniej pozycji, nie było osoby, która nie ucięłaby sobie krótkiej drzemki.

Dziewczyna w czarnym dresie ćwiczy jogę na macie

  1. Tempo zależy od Ciebie

Jeśli kiedykolwiek stwierdziliście, że joga nie jest dla was, ponieważ lubicie bardziej dynamiczne ćwiczenia, muszę wyprowadzić was z błędu. Osobiście najbardziej lubię te spokojne ćwiczenia, ale joga jest na tyle różnorodna, że każdy znajdzie coś dla siebie, bo możecie wybrać sobie taki zestaw ćwiczeń, że po zakończonym treningu koszulka będzie mokra. Aby mieć płaski brzuch, zawsze musisz pokonać piekło, niezależnie od ćwiczeń. Aby mieć piękną sylwetkę za pomocą jogi, możesz iść różnymi ścieżkami.

Tekst: Sara Leszczyńska

 

Komentarze
Jak łatwo zostać joginem?
Oceń artykuł